Tufvan – för elever med komplex och omfattande skolfrånvaro

På Tufvan kan elever som varit ifrån skolan under en längre tid få stöd. Det första steget är att, genom särskilt stöd, bryta mönster för att i förlängningen göra så att du som elev kan gå tillbaka till skolan.

På Tufvan kan du som elev, med hjälp av anpassningar, få undervisning och i förlängningen gå tillbaka till skolan. Insatsen är tidsbegränsad och till en början gör vi ett schema för två veckor.

Verksamheten finns i Tufvan-byggnaden på Campus i Växjö.

Vi jobbar på Tufvan

Enhetschef: Mathias Ahrn
Speciallärare: Kreshnik Asllani
Lärare: Helen Erdman, Jennie Rydén, Ida Lejonqvist, Malin Nelson
Elevkoordinator: Melina Ibrahimi

Personal på Tufvan: Mathias, Krashnik, Jennie, Helen, Ida, Malin, Melina

Personal på Tufvan: Mathias, Kreshnik, Jennie, Helen, Ida, Malin, Melina

Vem kan gå på Tufvan?

Tufvan riktar sig till elever i årskurs 4-9 med komplex och omfattande skolfrånvaro som behöver särskilt stöd för att nå målen. Vi utgår inte ifrån antal frånvarotimmar utan hur frånvaron påverkar ditt lärande och mående.

Det är viktigt att det finns en vilja att ändra mönster hos såväl elev som vårdnadshavare.

Målet för dig som elev

Målet med Tufvan är att i första hand få dig som elev att lämna hemmet och delta i verksamheten. Därefter är målet att du ska delta i ordinarie undervisning alternativt en mer anpassad studieform.

Rektorn ansöker om plats

Innan du som elev kan få en plats på Tufvan ska din skola gjort utredningar och prövat åtgärder utan att de ska ha gett effekt.

Det är rektorn på din skola som ansöker om plats på Tufvan.

Undervisning

Det viktigaste med undervisningen är att den blir utifrån respektive elevs nuläge. Fokus ligger främst på att hitta strategier för en fungerande skolgång. Som elev får du även möjlighet till undervisning i kärnämnena och vid behov även i SO, NO samt praktiska/estetiska ämnen.

Som elev kan du få undervisning enskilt och i mindre grupp.

Såhär kan de första veckorna se ut

Processen när en elev börjar på Tufvan kan se ut såhär:

  1. Ett första möte mellan skolans rektor, elev, vårdnadshavare och representant från Tufvan för information om verksamheten.
  2. Nästa möte är på Tufvan för att elev och vårdnadshavare ska lära känna personalen och lokalerna på Tufvan. Det blir även dialog om den gemensamma planen för eleven.
  3. Nästa steg är att eleven följer ett schema i två veckor. De inledande veckorna innebär främst att eleven ska bryta sin isolering och börja följa tider.
  4. Efter de första två veckorna träffas alla igen för att följa upp. Under det mötet planerar vi för undervisning på Tufvan som gäller för sex veckor framåt.
  5. Efter två månader har vi en utvärdering där vi diskuterar hur elevens skolgång ska se ut framöver och om undervisningen på Tufvan ska fortsätta, justeras eller avslutas.

Parallellt tar vi tillsammans fram en plan för hur du som elev, på sikt, ska kunna gå tillbaka till din ordinarie skola, exempelvis att till en början besöka skolan eller att vara där under vissa tider.

Våra förväntningar på dig som vårdnadshavare

Insatsen på Tufvan innebär att vi tillsammans med elev och dig som vårdnadshavare gör en plan så att alla parter arbetar mot samma mål. Insatsen är ett samarbete mellan Tufvan, familjebehandlare, ordinarie skola och familjen. Det betyder att vi på Tufvan ansvarar för undervisning i en anpassad miljö samtidigt som ni som familj arbetar för att skapa bra förutsättningar (mat, sömn och fritid).

Senast uppdaterad: 19 november 2024