Överklaga beslut
Är du inte nöjd med ett beslut som kommunen tagit kan du överklaga. Det finns två olika sätt att överklaga: laglighetsprövning (kommunalbesvär) och förvaltningsbesvär.
Vilket sätt du kan överklaga på beror på vilken typ av beslut det gäller.
Laglighetsprövning
Kan göras av alla kommunmedlemmar och gäller beslut som fattats av kommunfullmäktige eller nämnder.
Överklaga genom laglighetsprövning (kommunalbesvär)
De flesta beslut som kommunfullmäktige och nämnder fattar kan överklagas genom laglighetsprövning, till exempel beslut om budget, detaljplaner, avgifter eller organisation.
Så här gör du:
- Alla kommunmedlemmar (den som är folkbokförd eller äger fastighet i kommunen) har rätt att överklaga.
- Överklagandet ska vara skriftligt via brev eller mejl och lämnas till Förvaltningsrätten i Växjö inom tre veckor från att protokollet justerats och anslagits på kommunens digitala anslagstavla. Länk till annan webbplats.
- I överklagandet ska du skriva vilket beslut du överklagar och varför. Endast de skäl som du hänvisar till under överklagandetiden kan prövas.
- Förvaltningsrätten prövar om beslutet är fattat enligt lag och om det tillkommit på rätt sätt. Beslutets lämplighet prövas inte.
- Beslutet kan därför bara fastställas eller upphävas, men inte ändras.
Skicka överklagandet till:
Förvaltningsrätten i Växjö
Box 42
351 03 Växjö
Bestämmelserna om laglighetsprövning regleras i kapitel 13 i kommunallagen.
Förvaltningsbesvär
Används när beslutet berör dig personligen, till exempel bygglov eller hemtjänst.
Överklaga genom förvaltningsbesvär
För vissa beslut, till exempel inom myndighetsutövning (som bygglov, hemtjänst eller skolplacering), gäller i stället förvaltningsbesvär enligt förvaltningslagen.
Så här gör du:
- Endast den som berörs av beslutet har rätt att överklaga.
- Överklagandet ska vara skriftligt och lämnas till den nämnd eller kommunala myndighet som fattat beslutet, till exempel miljö- och byggnämnden eller omsorgsnämnden.
- Tiden för överklagande är tre veckor från att du fått beslutet.
- I överklagandet ska du skriva vilket beslut du överklagar och på vilket sätt du vill att beslutet ska ändras.
- Hela ärendet prövas – både laglighet och lämplighet.
- Beslutet kan upphävas, ändras eller ersättas med ett nytt beslut.
Om ditt överklagande har kommit in i rätt tid skickar kommunen det vidare till den domstol eller myndighet som ska pröva beslutet. Har det kommit in för sent avvisas överklagandet – ett sådant beslut kan också överklagas.
Har du frågor?
Om du är osäker eller hur fler frågor om hur du överklagar kan du kontakta Växjö kommuns kontaktcenter:
- Telefon: 0470-410 00
- E-post: info@vaxjo.se